lördag 4 september 2010

Sagan om hur jag blev en sann Juventino

              Sagan om att bli en sann Juventino började efter presentationen ovanför

Nu ska jag ta min tid som jag har och skriva om hur jag blev en sann Juventino, alltså hur jag började älska fotbollen, speciellt Gianluigi Buffon och Juventus.

Jo, det var såhär, när jag var ungefär 7-8 år gammal hatade jag fotboll, det var det värsta som fanns för min del, jag tittade aldrig på fotboll, då var det basket som gällde för mig, trots att jag inte visste vilka som spela. Men jag var alltid tvungen att lyda min bror, han var så insatt i fotbollen, speciellt i ett lag som jag inte hade någon aning om, FC Juventus.
Under EM 2000 så var tvn alltid upptagen, jag fick aldrig titta på något, det enda som surra runt där hemma var fotbollen. Så under EM 2000 började jag allt mer titta på fotboll och började älska sporten av någon anledning. Sen så lärde brorsan mig lite mer saker om italienska fotbollen, Serie A och Juventus. Ungefär vid 9 års åldern hade jag mer koll än vad jag hade tidigare, hade redan då också lärt mig massor och började sakta gilla fotbollen. Det är bara tacka brorsan för det!
Jag såg första Juventus matchen under den åldern, säsongen 2000/01 minns jag att de mötte Parma. Jag tyckte att det var en grym match, mycket hände och det var krig på plan. Jag tänkte för mig själv hur de orkade spela och springa så mycket, man såg liksom hur de blev trötta. Men direkt visste jag vem min favoritspelare skulle vara, Parmas målvakt Gianluigi Buffon. Han var fantastisk den där matchen, min bror berättade lite om honom och så, sedan kollade jag upp honom.
Tiden gick och inför säsongen 2001/02 blev just Gianluigi Buffon klar för Juventus, för ungefär 450 miljoner kr, då blev han alltså världens dyraste målvakt, bara 23 år gammal också, notera att han än idag är världens dyraste målvakt.
Så han blev klar för Juventus, då fick jag följa alla hans matcher, och brorsans favoritlag var också Juventus, så då fick jag titta med honom. Man kan säga att jag blev förälskad i honom så fort jag såg honom i den vackra juvetröjan.
Tiden gick och gick, och sedan dess har jag tittat på Juventus och varit Juvefan sen sommaren 2001. Buffons ankomst till Juventus gjorde så jag själv blev en sann Juventino.
Jag har följt alla Juventus matcher sen 2001 som sagt, brorsan och jag har nästan alltid kollat tillsammans, utom nu mot slutet. Jag älskar Buffon fortfarande, en målvakt jag alltid kommer ha i mitt hjärta.

Gianluigi Buffon gjorde inte bara att jag blev en sann Juventino, utan att jag bestämde mig för att bli en målvakt. Jag brukade spela fotboll med mina vänner, men var nästan aldrig målvakt, tills jag fick se den bästa målvakten i världen. Han, Buffon, gjorde så jag blev intresserad av att bli en målvakt, en stor förebild. Än är jag fortfarande än målvakt, har varit det nu i 9 år.
Gianluigi Buffon är en stor förebild för många unga runt om i världen, som när jag var en liten grabb, hade ingen aning om fotbollen, hade aldrig varit målvakt, tills man fick se Buffon.
Han är som sagt fortfarande min idol, jag vet inte hur jag ska tacka honom. Jag har fått se han i det verkliga livet två gånger. Första gången var 2003 när laget mötte Lazio i Rom, mitt hjärta där, trots att det hade gått två år sen jag föll för Juventus, så visste jag redan då att mitt hjärta var svart/vit.
Andra gången var sommaren 2008. Jag fick se min idol från ungefär en halv meter, jag kan bara säga att känslan än idag är obeskrivligt. Jag måste bara få träffa honom en dag och tacka för allt, tacka för att han är en sån underbar person och den bästa målvakten i världen.
Jag måste även passa på och tacka brorsan som lyckades övertala mig att börja titta på fotboll, annars hade intresset fortfarande varit basket. Tack!

Nu har det gått otroliga nio år sedan Buffon blev klar för Juventus, sen jag hitta min idol, sen jag blev en målvakt, och sen jag blev en sann Juventino.
Gigi Buffon är nu 32 år gammal, han har nästan vunnit allting och jag har funnits där för honom hela tiden, han har även funnits där för mig. Jag har följt hela hans karriär från hans debutmatch mot Venezia den 26 augusti 2001.
Gigi B har gjort så att många har valt den svart/vita sidan av fotbollen, Italiens stolthet Juventus. Många runt om i världen älskar inte bara honom för att han är så bra, utan att han även är en mycket trevlig person. En sådan person som Gigi B kommer aldrig att finnas. Han är speciell, mer än speciell. Det finns inget mer man kan säga om honom. Bara att jag alltid kommer älska Gigi oavsett vad..

Efter VM 2006 var det bestämt att Juventus skulle åka ner till Serie B, och jag brydde mig inte alls om Juventus, jag brydde mig bara om en person, det var just Buffon. Jag var så rädd och orolig att han skulle lämna klubben. Han fick så många erbjudanden från olika världslag som Milan, Real Madrid och även Barcelona. Jag visste inte vad jag skulle tänka på, jag ville inte att han skulle lämna, det var han som var anledningen till att jag började följa fotbollen och att bli en målvakt, och det hade förändrat mitt liv. Så jag tänkte att mitt liv skulle vara helt annorlunda om han skulle ha lämnat, men jag skulle ändå älskat honom oavsett vad även om han hade lämnat.
Men Gigi B valde att stanna, med det blev han en legend i Juventus, han blev mer älskad, och när jag såg nyheterna att han skulle stanna, när han sa under en presskonferens 2006, ''Juventus gjorde mig till världens bästa målvakt, så jag är skyldig de det här'', rös hela min kropp. Jag fick tårar av glädje och började hoppa runt.
Världens bästa målvakt skulle stanna i Juventus och spela Serie B, otroligt!!!

Så jag är evig tacksam, Gigi kommer alltid vara Gigi. Han kommer alltid vara min idol, även när han lägger handskarna på hyllan, en person som Gigi kan man bara inte hata, man ska bara älska!

Gigi B, det här säger jag till dig personligen. När du lägger handskarna på hyllan kommer jag be för dig, evig tacksam, jag kommer också gråta när du lägger handskarna på hyllan.. Du förändrade mitt liv till något stort!

Grazie Gigi, grazie per tutto !

2 kommentarer: